LARP Řád 2012 - Tajemství trhlin, recenze

<<Zpět ke kultuře |  Stáhnout

Larp ŘÁD 2012 Tajemství trhlin se konal od 1. do 5.8.2012 pobliz Ceske Skalice, jak je jiz zvykem ve vychodnich cechach.Touto recenzi bych vam rad priblizil pohled na hru, svet a deni z pozice trpaslici. Budu se venovat zalezitostem hernim, organisatorskym a i nehernim. Doufam ze se vam tahle recenze bude libit a ze hracum kteri tam byli hru pripomene, organisatorum pomuze doladit chybicky a nove hrace na ni prilaka, popripade odradi, kazdemu podle toho co se mu libi.

Jeste pred hrou


Na hru jsem se opet vydaval s velkym ocekavanim, uz kdyz se tahnu z takove dalky, mela by stat za to. Nastesti napln hry, prostredi a atmosfera je neco co organisatorum jde (nejen tentokrat ale obecne kazdy rok) protoze naopak nektere zakulisni veci pokulhavaji.

Web: Pomalu a malo aktualizovany web je nejvetsi mouchou, ale nakonec poskytl dostatek informaci k tomu aby hraci tusili co od hry cekat, kdy bude a co by meli mit sebou, co naopak ne. Legenda se tentokrat objevila mnohem drive nez na predchozich rocnicich, presto by mohla bytjeste rychlejsi, pozdni vydani ale vynahrazuje svou kvalitou. Letos se tvurci legendou predvedli v lepsim svetle.

Pravidla: jiz dlouho se Rad hraje systemem echtre, tudiz je duraz na co nejrealnejsi ztvarneni hry a jejiho deni, ve hre neni prilis hernich mechanismu a hra se nemusi zastavovat. Od hracu se ocekava herecky vykon, co se postav tyce, fer hra, co se souboju tyce a pokud mozno take kostymy a doplnky, aby byli nejlepe dobove, hra je vsak i presto vhodna pro zacatecniky, naopak diky skupinovemu pojeti se zacatecnik muze poradne rozkoukat, jak se co dela. Duraz se take klade na stravovani, aby se nikde nevaleli plastove lahve a plastove obaly od jidla. Tyto pozadavky ale nejsou tak narocne jak se zdaji a hre pridaji na kvalite, kdyz kovar opravdu kove a ozyva se zvuk kladiva dopadajiciho na horky polotovar, kdyz lecitel susi lecive byliny, mag caruje roztodivne magicke ritualy a knez vede bohosluzbu, pak teprve je hra uplna.

Lokace: letos se vybrala celkem dobre, stin lesa a potok primo u stanu byl prijemne plus. Rad se jiz konal i na lepsich mistech, ale i tohle bylo pekne. Dostupnost nebyla nejhorsi,i pro ty, kteri nejezdi svym autem. Organisatori navic nabizeli vyzvednuti od zastavky autobusu.

Nastaveni hry: hraci jsou rozdeleni do skupin, celkem ctyr. Hlucni barbari, kteri pripluli drakarem. Sedi, neoficialni vladci zeme. Druidove a lapkove z lesa, jako ochranci hvozdu a zajmu zeme, kteri se vyrojili z lesa po prichodu ctvrte skupiny, trpaslici zachrane vypravy, ktere jsem byl clenem. Skupiny, aneb navrat ke korenum (obdoba skupin se objevila uz v podobe cechu na larpu v roce 2001) se ukazali jako spravna volba. Ve skupinach hraci spolupracovali aby dosahli stejneho cile, presto kazda postava byla individual a mela i sve vlastni cile a slozite vztahy s ostatnimi cleny skupiny. Priprave postav se venoval duraz, vyhodou bylo ze kazda skupina mela sveho organisatora.

Hra samotna

Jiz jsem neco rekl o priprave, pravidlech,lokaci a nastaveni hry, nyni se pokusim popsat co se ve hre delo, ocima trpaslika.
Feldar se nachazi v troskach, zemi vladne hlad a chudoba, cela zeme, krome hvozdu, je prokleta a nazyva se spalenou zemi, nedari se nic pestovat a v zemi je jen pramala uroda. Prezivat se dari jen sedym, kteri si na zivot ve spalene zemi jiz privykli. Pred triceti lety doslo k otevreni portalu, ktery na svet vypustil jeste vice nestesi a zkazy, kralovska linie padla a ve Feldaru je nyni chaos. V portalu uvizlo nekolik zen a deti.
Trpaslici zachrana vyprava ma za cil tyto zeny a deti vysvobodit. Hogar, vedouci vypravy tedy sesbiral hrstku trpaslicich hrdinu a pridal jednoho mocneho maga. Spolecne doputovali a rozbili tabor pobliz polorozpadleho portalu. Jejich prichod ale vyprovokoval dalsi deni v okoli, brzy se pobliz jejich tabora usadili lapkove a druidi, kteri se o cili trpaslici vypravy doslechli. Otevirani portalu neni bezpecne a radi by to trpaslikum prekazili. Pozdeji se utabori i sedi, kteri vlastni vetsinu uzemi a maji v zemi nejvetsi vliv, ale jen do doby nez na pobrezi ztroskotaji Barbari, ti zaberou spoustu uzemi a zalozi tabor pobliz.
Ukaze se, ze barbari nakonec neprijeli drancovat ale hledaji ztraceny artefakt, ktery se jim nalezt podari a pozdeji mirumilovne Feldar opousteji. Jejich drzavy pripadaji trpaslikum, kteri jim svymi remeslnymi pracemi prokazali mnoho sluzeb a postavili lode.
Ve feldaru ale krome Sedych vladne i zmatek. Prapodivne trhliny se oteviraji nahodne a chrli nestvury a skuruty do Feldaru. Trpaslikum se s pomoci ostatnich skupin se vsak dari tyto nestvury odrazet a pozdeji se vydavaji k samotnym trhlinam a zaviraji je. Nejedenkrat se na trpasliky vsichni obraci pro pomoc.
Mezi trpasliky je vsak neco zleho, nastesti se to trpaslikum podari odhalit vcas. Vedouci trpaslici skupiny se ukaze byt Fextem, trpaslikum se ho vsak podari balamutit a vcasne varovat ostatni skupiny pred hrozicimy utoky a navic mu nepomohou otevrit portal. Nakonec je Fext udolan a po oddeleni hlavy spalen. V te chvili se vedeni trpaslici skupiny ujimam ja, knez a kovar.
Feldaru ale stale hrozi nebezpeci trhlin, od Wotana (naseho jedineho boha) dostavam znameni ze je to tim, ze se ve Feldaru vyskytuje prilis mnoho falesnych bohu, na radu prichazi cas politickych tahanic po kterych se sedi vzdavaji sve zle bohyne. Nasledne se zeme opet zazelena, to ale neni dost, hvozd se zacne rozsirovat a trpaslici jsou obvineni, ze s trhlinami maji ledacos spolecneho. Nase pomoc jiz neni vitana a nam nezbyva nam nez se vytratit, balime si taboriste a odchazime zpet do hor.
Ve feldaru se kona spolecna bohosluzba v chramu boha osudu, tam se ale vse zvrtne a ukaze se ze Osud nebyl ta spravna cesta. Sedi jsou rozpolceni na dve skupiny, jedna ktera se pridava k lesnim a druha, ktera pospicha za trpasliky s zadosti o pomoc. Druidove jsou nakonec nejspokojenejsi, hvozd je silny a ve Feldaru neni moci, ktera by jej dokazala zastavit.

Atmosfera a napln dne (a noci)
Hra zacina uz ve stredu vecer, prvnim setkanim skupin, to ale neni vse jiz tuto noc se v lese zacina neco dit, obrovske plus, hraci se nenudi uz od prvni chvile. Nasledujici den se objevuji prvni trhliny a problemy spojene s nimi. Trpaslici jsou neustale v jednom kole a nemaji cas ani na poradnou hostinu, vzdy jsou od jidla ruseni. Trhliny a monstra, ktere z nich vystupuji udrzuji napeti. Navic brzy zacnou trpaslici tusit, ze jejich vudce se nechova jak by mel a zacinaji byt podezrivavy, v nasi skupine se tedy porad neco deje a vsichni davaji na Hogara pozor. Pozdeji je podezreni potvrzeno a nastava hra o cas. Nikdo netusi jak vlastne ten Fext je mocny a vsichni z neho maji strach. Hogar na trpasliky naleha a schyluje se k nocni bitve, tu se nam vsak jen tak tak podari odvratit a Hogar je zabit dalsiho rana, behem denniho svetla. Tyto udalosti nas vsechny drzi na pozoru a ve hre vlastne neni chvilka klidu. Ve hre doted nebylo prilis politikareni ale po smrti Fexta se to uplne otoci a politika se rozjede plnym proudem. Hra se neodehrava jen ve dne ale dojde na mnoho nocnich boju a roztrzek s bestiarem i mezi skupinkami, ktere se vedou bezpecnymi zbranemi pro nocni boj.
Atmosferu celeho setkani a hrani pak doplnuji jeste workshopy, ktere radi jak hrat a cemu se ve hre vyhybat a zaverecne scenky, ve kterych se shrne dej celeho larpu a prida se spousta zabavnych, komickych scenek, ktere letos byli obzvlaste vypecene.

Shrnuti aneb o hre a organisatorech
Kazda skupina mela sveho organisatora, coz byla uzasna myslenka, orgove tak byli vzdy po ruce, navic byl i dostatek bestiare. Organisatori jsou navic rozumni a na RADu jsi jde zahrat naprosto cokoliv, neslysel jsem ze by nekomu bylo receno: „ne, tohleto tedy rozhodne nemuzes“ a pokud se jim podari zapracovat i na zakulisi hry uz bych u nich nenasel chybicku. Jejich nejvetsi zbrani je pak jednoduchost pravidel a vynikajici cit pro hru a jeji atmosferu a samotnou pripravu postav, kazdy tak do sveta zapadal a mel vzdy co hrat:vztahy s hraci v ramci skupiny, vlastni cile ci hlavni dejovou linii. Jedinou vytku jsem snad uz zminil na zacatku, ach ta zakulisni priprava na webu a vcasne uvolnovani informaci. Jedinym krokem vedle letos bylo jen znehodnoceni hernich penez, ktere nebylo za co utracet. Loni byla na hre herni hospoda, kam kazdy mohl zajit na ‚jedno‘ a radne si jej zaplatit. Verim, ale ze orgove tuto chybicku postrehli stejne jako hraci a pristi rok to napravy obdobou te herni hospody, ktera se loni povedla.

Komubychdoporucilpristirocnik?
At uz jsi zacatecnik, profesional ci pokrocily hrac, organisatori trpelivou tvorbou postav a herni atmosfery vyvtori napln hry pro kazdeho, pokud jsi ochoten v lese stravit cas od stredy do nedele hru ti doporucuji, nezalezi na tom zda mas rad boj a akci, napeti a tajemno ci intriky a politikareni, to vsechno mi RAD letos i na predchozich dvou rocnicich nabidl. Jedinou podminkou je to, ze jsi oddany hre a hrani sveho charakteru, malo ci nikdy nevypadavas z role a nekazis hru ostatnim. Pak je RAD prave pro tebe.
Ja jsem si RAD moc uzil a doufam ze se tam pristi rok zase setkam s mnoha co tam jiz byli a mozna i prave s tebou, kdyz jsi to docetl az sem. A pokud je to na tebe moc? Mas jeste jinou moznost: RAD bitva se odehrava obycejne v dubnu pri paleni carodejnic.


Na uplny zaver pridavam odkaz na web a omluvu ze pisu bez hacku a carek, ale prihodne tak jako trpaslici se do Feldaru musi prodrat tunelem i ja to mam skrz tunel a trpaslici runy v teto zemi hacky a carky nemaji (sepsano za kanalem la manche v zemi anglicke)



<<Zpět ke kultuře |  Stáhnout